VTI Vinderup Træindustri har vækst i træ til vinduer og døre
Salgsafdelingen hos limtræsproducenten glæder sig over, at der er vækst på vinduesområdet. Vi stræber efter at være den foretrukne leverandør af vinduesprofiler og går ikke af vejen, når der stilles særlige krav, udtaler produktchef Morten Glinvad. Succesen skyldes bl.a. kundetilpassede løsninger.
- VTI etablerede det nye forretningsområde med produktion og salg af fingerskarret kernetræ til vinduesproducenter i 2010. På trods af finanskrise er det lykkedes at gøre det nye forretningsområde til en betydelig del af VTI’s samlede forretning. Det hårde arbejde bærer nu frugt og vi kan se, at salget af træ til vinduesbranchen ”ligger godt til” i forhold til budgettet for 2013/2014. Det er selvfølgelig utrolig opløftende – især set i lyset af, at markedet generelt er vigende. Vi ser det som et tydeligt bevis på, at vores koncept med at levere et miks af standardprofiler og kundetilpassede løsninger til vinduesproducenterne virker, og at vi har ramt de løsninger, som markedet efterspørger. Man kan sige, at nu får vi belønningen for at indrette os efter kunderne, i stedet for at lade kunderne indrette sig efter os, siger VTI’s produktchef for vinduer, Morten Glinvad.
VTI søger partnerskaber med kunderne
VTI’s koncept i forhold til vinduesproducenterne adskiller sig fra konkurrenterne på flere niveauer. For det første har VTI både specialfremstillede profiler og mindst 30 standardprofiler at vælge imellem, så vinduesproducenterne har stor valgfrihed i forhold til at løse specialopgaver for deres kunder. - På den måde imødekommer vi, at vinduesproducenterne i større og større omfang skal producere vinduer til projektsalg, hvor der er særlige krav til mål og profil. Vi har også tilpasset vores logistik, så vinduesproducenterne både kan bestille store såvel som små leverancer, helt ned til enkelte pakker med få profiler fra dag til dag. Vi søger partnerskabet med kunderne og på den måde kan vi bidrage til optimal udnyttelse af træ samt yde vejledning om dimensioner, profilvalg, produktionsoptimering, logistik, pakning og lagerstyring, som vi også varetager, i og med at vi ligger inde med råvarer og færdige profiler til den enkelte vinduesproducent. Dermed optimerer vi også kundernes likviditet, siger Morten Glinvad.
Tror på endnu mere vækst
Den store fleksibilitet, vi dermed har opbygget, betyder, at vi kan servicere både store, mellemstore og helt små vinduesproducenter, og det er med til at skubbe vores salg fremad, hvilket vi nu med stor tydelighed kan aflæse i vores salgstal. Vi forventer fortsat at øge vores markedsandel, udtaler Morten Glinvad. VTI sælger i dag vinduestræ til virksomheder i Norden, hvor behovet for kernetræ vinder mere og mere ind, og det er også planen at udvide til andre lande i de kommende år, slutter Morten Glinvad.